ادیبانه

شعر، مشق، کتاب

ادیبانه

شعر، مشق، کتاب

مخاطب تمام قصه های ما
عشق است
و عشق
زبان مادری‌ست
فارسی زنده از سخن
رسیده از جهاد شاعران عشق

اینجا
فرصت تمرین زبان است
با اجازه از شعور واژه ها


نامت را
چه کسی تراشید
این گونه زیبا
بر پیکره ی انبوه حروف
نامت
شناسنامه ی پاییز من است

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
نویسندگان

انسان خردمند

سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۱۳ ب.ظ

 

برشی از کتاب انسان خردمند

یووال نوح هراری

مترجم: نیک گرگین

 

انواع گونه‌ی انسان 
انسان در آغاز، حدود دو و نیم میلیون سال پیش، در شرق آفریقا از یک نوع میمون قدیمی‌تر به نام اوسترالوپیتکوس'، به معنی میمون جنوبی، به وجود آمد.
حدود پانصد سال بعد(دو میلیون سال پیش) گروهی از این انسان‌ها زادگاه اولیه‌ی خود(آفریقا) را ترک کرده و به آفریقای شمالی، اروپا و آسیا رسیدند.  
این انسان‌ها، با توجه به شرایط محیطی(از گرمای جزایر اندونزی تا سرمای شمال آفریقا)، مسیرهای متفاوت تکاملی را پیمودند و در نتیجه چندین "گونه"‌ی مختلف شکل گرفتتد.
دانشمندان، با استفاده از انواع آزمایش‌های دی.ان.ای بر روی اسکلت‌های مختلف یافت شده از انسان‌های گوناگون، به این تفاوت‌ها پی برده و توانسته‌اند گونه‌های مختلف انسانی را نامگذاری کنند.
.
نئاندرتال‌ها، انسان‌های ساکن اروپا و غرب آسیا هستند.
آنها درشت‌تر و عضلانی‌تر از ما بودند و با سرمای اوراسیای غربی در عصر یخبندان سازگاری پیدا کرده بودند.
.
هومواِرِکتوس یا انسان راست‌قامت، ساکنان شرق آسیا هستند.  این گونه، بادوام‌ترین نوع انسان تاکنون بوده است، زیرا توانسته، حضور خود را تا حدود دو میلیون سال در این مناطق پایدار کند.
.
هوموسولوئنسیس، یا انسان دره‌ی سولو، در جزیره‌ی جاوه‌ی اندونزی زندگی می‌کرد و با شیوه‌ی زیست مناطق استوایی سازگار شده بود.

 

 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.